TOKYO IMG4036  Een van de eerste herculeswerken waarmee je wordt geconfronteerd als je de trein wilt nemen in Japan is het juisite ticket kopen voor je reis. Je zoekt de prijs van je traject uit op een edeailleerd plan boven de automaten (gelukkig zijn de meeste stopplaatsen ook in westers geschrift aangegeven), en steekt vervolgens het corresponderende bedrag in de automaat, die een ticket voor die prijs afdrukt. Daarmee stap je dan op de trein. Het kost in het begin wat tijd om uit te zoeken hoe alles precies functioneert, maar blijkt uiteindelijk een eenvoudig en efficiënt systeem. IMG 3039  Enkele automaten voor treintickets met bovenaan het bord met de bestemmingnen, waar je het bedrag voor je ticket op kunt vinden. IMG 1064  Een Japanse treintabel: voor fijnproevers van treindienstregelingen. TOKYO IMG4572  In de grote stations heb je aparte gebouwen voro de Shinkansen (hogesnelheidstrein) en de gewone regionale lijnen. Het is goed uitkijken tussen de talrijke aanwijsborden om het juiste spoor te vinden.
DSC 1794  De Japanse hogesnelheidstrein, de Shinkansen, rijdt van zuid (Fukuoka) via Tokyo naar het noorden (Atami). Het is een prachtig vervoermiddel, waarschijnlijk het meest efficiënte spoorwegennet ter wereld, en dat al sinds 194, wanneer de eerste trein in gebruik werd genomen. (Hierboven de Nozomi 700, het snelste model, die enkel tussenstops maakt in de belangrijskte stations). IMG 1067  Er rijden sinds de ingebruikname in 1964 reeds een groot aantal verschillende modellen rond, die bijna allle even spectaculair (en curieus) ogen. (hier de Hikari Railstar, vergelijkbaar met de Belgische interregionale treinen, maar onvergelijkbaar veel sneller) IMG 1058  Nogmaals de Hikari Railstar. IMG 1047  De Nozomi, snelste Shinkansen.
NAGOYA IMG2361  Hikari, ouder model maar mooie vormgeving. Uit het raam leunt de conducteur van de trein, die erop toeeziet dat de trein op een corrcte manier het station verlaat, en met de hand aan de pet zijn collega op de kade groet bij binnen- en buitenrijden van het station. SENDAI IMG3242  Er rijdt ook een dubbeldekker, met een heel vreemde (laat ons hopen aerodynamische) vorm. IMG 3644  Dubbeldekshinkansen. IMG 1063  Een van de oudste shinkansen die nog rijden, nu als shinkansen-boemel; die in middelgrote steden eveneens stopt (de snellere modellen stoppen enkel in de grote steden).
IMG 0340  Een stoelendans in een treinstel: de stoelen worden per stel automatisch gekeerd en weer in de rijrichting gezet. IMG 1294 IMG 1164 IMG 0527
IMG 1270 IMG 1271 IMG 0969  Enkele modellen van de regionale treinen. IMG 0497  De regionale express tussen Hakata/Fukuoka en Nagasaki.
IMG 2049  De regioanle express naar Kanazawa in het station van Kyoto. IMG 0613  De regionale express tussen Kurashiki en Matsue. IMG 0934  Een lokale boemel. IMG 0977  Een lokale boemel.
IMG 2265  Een lokale boemel. IMG 1517  De lokale boemel naar Inari (station Kyoto). IMG 1518  Lokale treintjes hebben de zetels vaak tegen de ramen, om tijdens piekuren meer plaats te kunnen bieden aan staande (of hangende) reizigers. IMG 1881
IMG 4555  Japaners staan heel geduldig netjes in de rij te wachten op de plek waar de deur van de trein of metro tot stilstand komt: dat is de meest efficiënte manier om snel in en uit de trein te stappen. IMG 3991  Soms komt er wat overredingskracht aan te pas om alle reizigers veilig thuis te laten komen. TOKYO IMG3997  De late treinen in Tokyo zitten vaak nog boordevol mensen die nog naar huis moeten, na een avondje stappen met vrienden of met collega's van het werk. Het zorg voor een gezellige maar voorname drukte. IMG 4910  Een late trein in Tokyo: druk, maar iedereen een klein eilandje op zichzelf.
NAGOYA IMG2368  Een late metro, met passagiers in verschillende staat van sluimering. IMG 1924  Een wervingsaffiche voor treinmedewerkers, in manga-stijl.